
Skrivesperre er ikke gøy, spesielt ikke når du vet at sjefen forventer at du har et nytt blogginnlegg klart om et par timer. Her er en liste med tips som kan generere de neste 100 blogginnleggene dine.
1. Lag blogginnlegg av spørsmål du får fra kunder
Her alene har du kanskje de neste 100 bloggartiklene dine. Dersom du ikke sitter tett nok på kundene selv, få tak i en av selgerne og be ham hjelpe deg. De får daglig spørsmål fra kundene som kan bli til gode artikler.
2. Skriv blogginnlegg fra arrangementer dere har vært på, eller arrangerer selv
Dersom dere er på bransjetreff og andre arrangementer hvor det blir presentert nyheter, eller hvor det har vært faglige diskusjoner, er dette ypperlig mat for en bedriftsblogg.
3. Lag blogginnlegg av bransjesaker
Det skjer utvikling i de fleste bransjer, og det blir alltid sett positivt på de som ligger i forkant med informasjon rundt nyheter. Blogger med nyhetsverdi i tillegg til faglig påfyll, blir ofte besøkt jevnlig.
4. Utfør intervjuer med kunder og leverandører
Kundeintervjuer kan bidra til å øke troverdigheten til bedriften. La kundene fortelle hvordan de oppfatter dere på godt og vondt. Leverandører kan bidra med kunnskap som dere kanskje ikke har hatt fokus på selv, og som gir kundene stor verdi.
5. Presenter kundecase hvor dere viser best mulig bruk av tjenestene dere leverer
La leserne deres få oppleve hvordan kundene deres bruker produktene deres og hva de har oppnådd og erfart med dere som leverandør.
6. Skriv "How to" artikler
Lag tutorials for hvordan kunder kan bruker tjenestene deres. Kanskje er det noe ved produktene deres som kundene ofte lurer på, eller noe dere ønsker økt fokus på.
7. Inviter gjestebloggere
Få kunder, leverandører og samarbeidspartnere til å gjesteblogge for dere. Hva skaper vel mer troverdighet enn å slippe til relevante mennesker fra utsiden av bedriften?
8. Sett opp varsler
Bruk Google Alerts eller andre overvåkningsverktøy til å sende deg varsler når det skrives om ting relatert til bransjen du jobber i. Dette alene vil gi deg masse artikkelmat å jobbe med.
9. Abonner på bransjeblogger
Det finnes bransjeblogger og magasiner for de fleste bransjer. Sett opp RSS-abonnementer på de du mener er relevante.
10. Skriv om USP´ene til bedriften og produktene/tjenestene (uten å skryte)
Hva er din bedrifts USP'er (Unique Selling Propositions)? La verden får vite om hva som skiller dere fra konkurrentene deres. Uten å skryte. Dette kan være vanskelig, men lykkes du er det verdifull informasjon for potensielle kunder.
12. Avmystifiser bransjen din
Alle bransjer har myter knyttet til dem. Din også. Skriv om de største mytene knyttet til bransjen du jobber i og avmystifiser dem.
13. Skriv om fremtiden
Skriv om hvilke utviklinger dere spår for femtiden til bransjen du jobber i.
14. Forklar faguttrykk
Alle bransjer har faguttrykk. Lag et blogginnlegg som forklarer disse, slik at de som er nye i bransjen og potensielle kunder kan få et innblikk i bransjen, før de tar kontakt.
Var dette nyttig? Kanskje får du flere gode ideer ved å skrolle gjennom bloggsiden vår.