Vil du lære mer om digital markedsføring?

Skriv inn e-postadressen din, så sender vi deg noen tips med det samme:



 


Søkemotoroptimalisering

Søkemotoroptimalisering (SEO) handler om å tilrettelegge for høy rangering i søkemotorene. Vi har spesialister på søkemotoroptimalisering i Ålesund.

Vi i Sorentio har jobbet med søkemotoroptimalisering i mange år. Vi kjenner retningslinjene for god søkemotoroptimalisering, og jobber etter gode etiske retningslinjer. Vi vet hva som kreves, og gir også realistiske forventninger til resultat.

For å forstå søkemotoroptimalisering, er det viktig å forstå formålet til søkemotorene.


"Søkemotorene ønsker at den som søker skal finne det vedkommende ønsker å finne"


Alle søkemotorer har egne dataroboter som navigerer fra nettside til nettside via linker. Robotene samler inn alt de kommer over, for deretter å rangere innholdet som blir funnet på hver enkelt side. Når en person søker etter noe, er alle sidene rangert etter hva og hvordan robotene har funnet noe med dette søkeordet. Robotene har flere hundre rangeringskriterier som gir grunnlag for søkemotoroptimaliseringen.


Teknisk søkemotoroptimalisering

Riktig programmering av et nettsted, har svært mye å si for hvor høyt det blir rangert i søkemotorene. Dette kan være riktig merking av overskrifter, slik at søkemotorene faktisk forstår at det er en overskrift og derav et viktig ord. At programmeringen følger en del retningslinjer slik at det oppfattes som et trygt nettsted uten skadelig programvare, er viktig. Å ha tilhørende filer som forteller hvordan søkemotorene skal lese nettstedet ditt og rangere de ulike undersidene er også av stor betydning. Det er også viktig at meny og annen struktur er programmert riktig, slik at søkemotorene faktisk forstår om det er menyer eller innhold. Bilder kan også komme høyt i søkeresultatet dersom de er lagt inn riktig.


Tekstinnhold

Hva og hvordan du skriver på et nettsted, har svært mye å si for søkemotoroptimaliseringen. Dette betyr riktig bruk av begreper, korrekt grammatikk og akkurat passe mengde tekst. Tung tekst med mange faguttrykk, kan være riktig dersom man kun ønsker å treffe de som kan og bruker disse begrepene, men det kan slå feil ut dersom man ønsker å nå nye kunder som ikke kjenner til alle faguttrykkene. Fordeling av tekst og riktig bruk av overskrifter har også mye å si. Bruk viktige nøkkelord i tittelen, og pass på at det er tydelig hva du skriver om. Tenk også på undertitler. Da blir teksten mer oversiktlig og Google liker at du bruker html-kodene riktig.


Linker fra andre nettsteder

For at søkemotorene i det hele tatt skal finne ditt nettsted, må de ha kommet inn via en link fra et annet nettsted. Det er på denne måten søkemotorene jobber og indekserer det de finner på internett. Dersom et nettsted har mange linker til sitt nettsted, kan dette føre til høyere rangering. Men vær obs! Linker fra "dårlige nettsteder", for eksempel spamnettsider eller nettsider som kun er laget for å gi linker til andre nettsteder, kan ha motsatt effekt.


Vil du vite mer om søkemotoroptimalisering? Kontakt Stian Tjervåg Fredriksen på +47 92 60 10 94 eller stian@sorentio.no.