Forside > Søkemotoroptimalisering

Søkemotoroptimalisering

Søkemotoroptimalisering (SEO) handler om å tilrettelegge for høy rangering i søkemotorene. Vi har spesialister på søkemotoroptimalisering i Ålesund.

Søkemotoroptimalisering

Vi i Sorentio har jobbet med søkemotoroptimalisering i mange år. Vi kjenner retningslinjene for god søkemotoroptimalisering, og jobber etter gode etiske retningslinjer. Vi vet hva som kreves og gir realistiske forventninger til resultat.

For å forstå søkemotoroptimalisering, er det viktig å forstå formålet til søkemotorene;


"Søkemotorene ønsker at den som søker
skal finne det vedkommende ønsker å finne"


Alle søkemotorer har egne dataroboter som navigerer fra nettside til nettside via linker. Robotene samler inn alt de kommer over, for deretter å rangere innholdet som blir funnet på hver enkelt side. Når noen foretar et søk, rangerer robotene alle nettsidene som svarer på søkeordet. Det de ser på er blant annet innhold og f.eks. nettsidestruktur. Robotene har flere hundre rangeringskriterier som gir grunnlag for søkemotoroptimaliseringen.

Teknisk søkemotoroptimalisering

Riktig programmering av et nettsted har svært mye å si for hvor høyt det blir rangert i søkemotorene. Dette kan blant annet være korrekt merking av overskrifter, slik at søkemotorene forstår at det nettopp er en overskrift, og at ordene som er brukt er viktige for nettstedet. At programmeringen følger en del retningslinjer slik at det oppfattes som et trygt nettsted uten skadelig programvare, er også viktig. Å ha tilhørende filer som forteller hvordan søkemotorene skal lese nettstedet ditt og rangere de ulike undersidene, er av stor betydning. Det er i tillegg viktig at meny og annen struktur er programmert riktig, slik at søkemotorene kan lese og tolke innholdet korrekt. Dersom dette er lagt inn riktig, kan også bilder komme høyt opp i søkeresultatet.

Tekstinnhold

Hva og hvordan du skriver på et nettsted, har svært mye å si for søkemotoroptimaliseringen. Dette betyr riktig bruk av begreper, korrekt grammatikk og akkurat passe mengde tekst. Tung tekst med bruk av mange faguttrykk kan være riktig dersom man kun ønsker å treffe de som kan og bruker disse begrepene, men det kan slå feil ut dersom man ønsker å nå nye kunder som ikke kjenner til disse faguttrykkene. Fordeling av tekst og riktig bruk av overskrifter har også mye å si. Bruk viktige nøkkelord i tittelen, og pass på at det er tydelig hva du skriver om. Tenk også på undertitler for å gjøre teksten mer oversiktlig. Google liker at du bruker html-kodene riktig.

Linker fra andre nettsteder

For at søkemotorene skal finne akkurat ditt nettsted (blant de over én milliard andre som finnes), må de ha kommet inn via en link fra et annet nettsted. Det er på denne måten søkemotorene jobber og indekserer det de finner på internett. Dersom et nettsted har mange linker til sitt nettsted, kan dette føre til høyere rangering. Men vær obs! Linker fra "dårlige nettsteder", for eksempel spam-nettsider eller nettsider som kun er laget for å gi linker til andre nettsteder, kan ha motsatt effekt.


Vil du vite mer om søkemotoroptimalisering? Send oss en melding og vi kontakter deg:

Navn:

Telefon:

E-postadresse:

Melding: