Du er her: Forside > Søkemotoroptimalisering

Søkemotoroptimalisering

Søkemotoroptimalisering (SEO) handler om å tilrettelegge for høy rangering i søkemotorene. Vi har spesialister på søkemotoroptimalisering i Ålesund.


Vi i Sorentio har jobbet med søkemotoroptimalisering i mange år. Vi kjenner retningslinjene for god søkemotoroptimalisering, og jobber etter gode etiske retningslinjer. Vi vet hva som kreves og gir realistiske forventninger til resultat.

For å forstå søkemotoroptimalisering, er det viktig å forstå formålet til søkemotorene;

 

"Søkemotorene ønsker at den som søker
skal finne det vedkommende ønsker å finne"

 

Alle søkemotorer har egne dataroboter som navigerer fra nettside til nettside via linker. Robotene samler inn alt de kommer over, for deretter å rangere innholdet som blir funnet på hver enkelt side. Når noen foretar et søk, rangerer robotene alle nettsidene som svarer på søkeordet. Det de ser på er blant annet innhold og f.eks. nettsidestruktur. Robotene har flere hundre rangeringskriterier som gir grunnlag for søkemotoroptimaliseringen.

Slik fungerer søkemotoroptimalisering

Vi kan primært dele inn søkemotoroptimalisering i tre:

  • Innhold
  • Programmering
  • Linker fra andre nettsteder

For å rangere høyt i søkemotorene på mange søkebegreper, er du nødt til å lykkes med alle punktene. I Sorentio har vi eksperter på søkemotoroptimalisering som kan både produsere innhold for deg og se til at nettsidene er programmert slik søkemotorene ønsker.

Linker fra andre nettsteder

Å skaffe linker fra andre nettsteder, gjør vi som regel ikke for våre kunder, men vi kan gi deg veiledende råd for hvordan du skal få andre til å linke til nettstedet ditt.

For at søkemotorene skal finne akkurat ditt nettsted (blant de over én milliard andre som finnes), må de ha kommet inn via en link fra et annet nettsted. Det er på denne måten søkemotorene jobber og indekserer det de finner på internett. Dersom et nettsted har mange linker til sitt nettsted, kan dette føre til høyere rangering. Men vær obs! Linker fra "dårlige nettsteder", for eksempel spam-nettsider eller nettsider som kun er laget for å gi linker til andre nettsteder, kan ha motsatt effekt.