Hvorfor er Google den viktigste markedsføringskanalen?

På begynnelsen av 2000-tallet var nettkatalogen den viktigste markedsføringskanalen. Nå gjelder det å være synlig når folk googler.

I riktig gamle dager, i digital målestokk, var papirkatalogen den viktigste markedsføringskanalen. På 90-tallet skiftet mange bedrifter navn til A1 Elektrikker, A1 Kjøreskole, A1 Verksted osv. for å komme øverst i papirkatalogen. 

50 millioner google-søk hver dag

Utover 2000-tallet ble søk på internett mye mer vanlig. Google ble stiftet i 1998, og kjempet lenge med mange andre søkemotorer om å bli størst.

I 2004 ble google.no lansert, og nå gjøres det over 50 millioner søk bare i Norge hvert eneste døgn.  

Vær synlig når folk googler

Det finnes kanskje noen TV-kanaler som en gang i mellom klarer å nå ut til like mange mennesker, men vi må ikke glemme hvilket modus den som “Googler” befinner seg i.

Vedkommende har, i sitt eget hode, bestemt seg for å finne mer informasjon om noe. Da sier det seg selv at det å være tilstede på den plassen kunden leter etter varer og tjenester bedriften din leverer, er langt viktigere enn å ha en TV-reklame som vises til passive konsumenter. 

Start med søkeordsannonsering

Vi skal naturligvis ikke undervurdere verken TV-reklame, bannerannonser digitalt eller analogt, men førsteprioriteringen bør være å være tilstede der hvor kunden leter etter deg, og da gjelder det å være synlig i Google med de riktige søkeordene for din bedrift. 

Ønsker du at din bedrift blir mer synlig i Google? Her kan du lese mer om hvordan søkeordsannonsering i Google fungerer.

Skrevet av Stian Tjervåg Fredriksen
Daglig leder / Gründer