12 tips for god e-postskikk

12 tips for god e-postskikk

Publisert den 07.03.2015 av Stian Tjervåg Fredriksen

Ikke la mottakeren irritere seg over e-posten din.


Vi skriver flere millioner e-poster i Norge hver dag. Privat, mellom venner og kolleger, i idrettslag og mellom bedrifter. Noen e-poster er av personlig karakter, noen er av ren underholdende karakter. Noen e-poster inneholder bedriftshemmeligheter og kan ha verdier for flere millioner kroner.

Felles for alle e-poster, er at de kan misforstås og irritere. Dårlig e-postforståelse kan gjøre mottakeren forvirret.

Vi har derfor her listet opp 12 tips for at du skal kunne være tydeligere i din e-postkommunikasjon. 

1. Hvem sender du til?

Vurder nøye hvem du sender e-posten til. Send e-posten kun til de som faktisk har behov for informasjonen/ spørsmÃ¥let. Ikke send e-post til en hel gruppe med mennesker, dersom det er bare noen fÃ¥ i denne gruppen som faktisk har behov for informasjonen.  

2. Bruk kopi-feltet fornuftig

Dersom du stiller et spørsmÃ¥l til en eller flere personer, og samtidig ønsker Ã¥ informere andre mottakere om at du har stilt spørsmÃ¥let, eller andre ogsÃ¥ har behov for svaret, setter du inn disse i kopi-feltet (ogsÃ¥ kalt CC eller Copy). I likhet med hvem du sender e-posten til, vurder nøye hvem du setter pÃ¥ kopi. Kun personer som har behov for informasjonen, skal settes inn i kopi-feltet. 

3. Blindkopi

Det tredje feltet du kan velge for mottakere, er blindkopi (eller BCC). Skal du sende informasjon til mange, og du vil forhindre Ã¥ dele e-postadressene til alle mottakerne med alle mottakerne, sender du e-posten til deg selv og sÃ¥ setter du alle de andre i blindkopi-feltet. Dette er spesielt aktuelt i skoler, barnehager, idrettslag osv., hvor det er informasjon til/om mindreÃ¥rige og man ikke ønsker Ã¥ eksponere foreldrenes e-postadresser. Avslører man e-postadressene til hvem som er i en gruppe, avslører man ogsÃ¥ lett hvilke barn som er i en gruppe. SÃ¥ledes kan det være fornuftig Ã¥ bruke blindkopi. For Ã¥ informere om hvilken gruppe e-posten er sendt til, kan man skrive øverst i e-posten f.eks. "Sendt til alle foreldre i klasse 1a".

4. Emnefeltet

Emnefeltet (ogsÃ¥ kalt subject) skal gi kort info om hva e-posten inneholder. F.eks. "Møteinnkallelse", "Pristilbud", "Oppfølging vedrørende ditt kundeforhold", "Foreldremøte" etc. Bruk emner som er forklarende for hva e-posten inneholder slik at man raskt forstÃ¥r hva man kan forvente Ã¥ finne i denne e-posten, og for at det er lett Ã¥ finne den igjen senere (NÃ¥r var det møte egentlig?). 

5. Innledning

Kort, hyggelig og rett pÃ¥ sak. Respekter mottakers tid. Husk pÃ¥ at e-posten kan bli videresendt senere. Hyggelighetsfraser som "Morsom fest i gÃ¥r", er IKKE fornuftig innledning i en jobbrelatert e-post. Vær formell og tydelig. 

6. Luft

Bruk korte avsnitt og mye luft. PÃ¥ den mÃ¥ten blir e-posten enklere Ã¥ lese og det er raskere for mottaker Ã¥ forstÃ¥ innholdet, samt finne tilbake til rett innhold. 

7. Tema

Hold deg til ett tema per e-post(-trÃ¥d). Har du flere spørsmÃ¥l til mottaker, men innen forskjellige temaer, kan du heller sende to e-poster. Selv om du sender disse rett etter hverandre. Det ene spørsmÃ¥let kan kanskje svares raskt pÃ¥, mens det andre trenger mer undersøkelse? Sender du disse to spørsmÃ¥lene i samme e-post, risikerer du at det tar langt lenger tid Ã¥ fÃ¥ svar pÃ¥ det enkle spørsmÃ¥let, fordi mottaker venter med Ã¥ svare til han/hun har svar pÃ¥ begge. Alternativt fÃ¥r du svar pÃ¥ det enkle spørsmÃ¥let med en gang og sÃ¥ glemmer mottaker Ã¥ svare pÃ¥ det andre. 

8. Rettskriving

UnngÃ¥ skrivefeil og feil bruk av tegnsetting. Vær forsiktig med bruk av smilefjes og utropstegn!!! STORE bokstaver og flere utropstegn etter hverandre fÃ¥r deg til Ã¥ virke sint og SKRIKENDE!!! 

9. Vedlegg

Benytt kun vedlegg som du vet mottaker kan Ã¥pne. Det tradisjonelle er Ã¥ bruke PDF-filer. Ikke alle kan Ã¥pne dette heller, men det er det mest vanlige Ã¥ bruke, og det kan uansett Ã¥pnes av mottakeren om mottakeren laster ned et gratis program for Ã¥ kunne Ã¥pne dette filformatet. Word-, Excel-, Works-, og andre tekstbehandlingsfiler mÃ¥ man som regel ha kjøpt et program for Ã¥ kunne Ã¥pne. I tillegg kan tekstbehandlings-filer manipuleres enkelt av mottaker. Med mindre dette er hensikten, er det bedre Ã¥ sende PDF-filer som er langt vanskeligere Ã¥ manipulere.  

Tenk ogsÃ¥ nøye gjennom hvorvidt du faktisk trenger Ã¥ benytte vedlegg. Kan informasjonen heller skrives direkte i e-posten? 

Glem ikke Ã¥ legge til vedlegget. 

10. Korrektur

Før du sender e-posten, se over at alt innhold er med. Ta bort overflødig innhold. Sjekk at du har satt inn riktige mottakere og lagt til rett vedlegg.  

11. Send svar til alle mottakere

Er du blitt del av en e-posttrÃ¥d, husk Ã¥ benytte svar-til-alle, med mindre svaret ditt kun er nyttig for avsender Ã¥ vite. 

12. Hold deg til tema

Svarer du pÃ¥ en e-post, hold deg til tema. Ikke ta med tilleggsinformasjon som "En annen sak vi mÃ¥ diskutere, er ...". Har du et annet tema du vil diskutere, bør du heller starte en ny e-posttrÃ¥d. 

Lære mer om å kommunisere på digitale flater? Sorentio sin opplæringsportal gir deg gode råd og smarte verktøy, helt gratis!