Vil du lære mer om digital markedsføring?

Skriv inn e-postadressen din, så sender vi deg noen tips med det samme:



 


Google Analytics

Google Analytics er en gratistjeneste fra Google som gir deg verdifulll informasjon om din markedsføring.

Vet du hvor mange besøkende nettsiden din har daglig? Har du oversikt over hvor potensielle kunder faller fra i nettbutikken? Skal bedriften din få mest mulig ut av de ressursene som legges ned i utvikling og drift av nettstedet, bør det gjøres en analyse av trafikken. Dersom du ikke allerede har satt opp Google Analytics, anbefaler vi at du gjør dette i dag!

Den viktigste grunnen til å bruke Google Analytics, er å se hvilke endringer du bør gjøre på nettstedet ditt for å oppnå bedre resultater. For å kunne vurdere dette, må du først definere hva som er målsetningen med nettsiden. Er det direktesalg? Flere kundehenvendelser? Registrering av nyhetsbrev? Bedre omdømme?

Dersom bedriften din er tilstede i sosiale medier, kan Google Analytics gi deg svar på hvilke plattformer som er mest lønnsomme. Du ser også hvilke innlegg som skaper trafikk, og om Facebook- eller Instagram- annonseringen gir resultater. Google Analytics gir deg også verdifull informasjon om effekten av andre markedsføringstiltak. Fører de til økt trafikk på nettstedet ditt? Øker salget i nettbutikken?

Noe av funksjonaliteten til Google Analytics:

Tilpass oversiktsbildet slik du ønsker selv

Start med å identifiser målsetninger for nettsiden. Da vet du hva du skal se etter for å gjøre endringer. Deretter kan du legge til de viktigste statistikkene i oversiktsbildet.

Se hvor de besøkende kommer fra

For mange er det først og fremst en morsom funksjon at man kan se hvor de besøkende kommer fra. Men dersom man vurderer annonsekampanjer som er geografisk rettet, kan dette også være svært nyttig.

Hvor skal du annonsere?

Dette er et av de viktigste spørsmålene en markedssjef må ta stilling til. Ved hjelp av Google Analytics kan du se om satsningen på sosiale medier fungerer som forventet. Se også hvor mange som besøker nettsiden din via mobil og hva slags nettleser som blir brukt. Dette kan for eksempel hjelpe deg med å beslutte om bedriften din skal lage mobilvennlige nettsider.

Kommer besøkende tilbake?

Avhengig av hva slags type nettsted du har, kan du se hvorvidt besøkende kommer tilbake og hvor ofte de gjør det. Dette kan hjelpe i utformingen av innhold og hvor ofte du skal legge ut nytt innhold.

I forbindelse med for eksempel en nyhetsbrev- kampanje, kan du se hvor mye du får igjen for dette arbeidet og om det øker trafikken på nettstedet.

Sorentio kan hjelpe din bedrift med å sette de rette målene, analysere resultatene og foreslå de neste endringene.