[Nybegynner] Opprett Instagram bedriftsprofil

[Nybegynner] Opprett Instagram bedriftsprofil

Publisert den 07.09.2020 av Maria Mostrøm Gulbrandsen

SÃ¥ enkelt oppretter du en Instagram-konto for din bedrift.


60 % av Norges befolkning har i dag konto på bildedelingstjenesten Instragram. Aller flest er i aldersgruppen 18-29 år, deretter 30-39 år, ifølge Ipsos

PÃ¥ Instagram kan man følge kjente eller ukjente personer, bedrifter eller hashtagger. Sistnevnte blir kalt emneknagg pÃ¥ norsk, og brukes for Ã¥ knytte bildene/videoene som postes opp mot temaer, slik at de lettere skal kunne søkes opp av brukerne. 

Instagram har blitt en ypperlig plattform for bedrifter til Ã¥ markedsføre seg, bÃ¥de gjennom bilder, videoer og stories. Er ikke din bedrift registrert der, er det noe som absolutt mÃ¥ vurderes. Og om bedriften allerede har en konto, men ikke  sÃ¥ mye skjer pÃ¥ den, sÃ¥ er det pÃ¥ tide Ã¥ legge en strategi for Ã¥ bli synlig for potensielle kunder.

Les ogsÃ¥: Slik bruker du Instagram for Ã¥ markedsføre din bedrift

Slik oppretter du en Instagram bedriftsprofil

1. Last ned appen i App Store eller Google Play. 

2. Trykk «Registrer» og velg en e-post som ikke tidligere er brukt til Ã¥ opprette en Instagram-konto med.  

3. Skriv inn fullt navn pÃ¥ bedriften, passord (et som kan deles med flere i bedriften) og velg et profilbilde. 

4. Velg brukernavn. ForhÃ¥pentligvis er ikke navnet til bedriften tatt, men dersom det skulle være tilfelle mÃ¥ du være litt kreativ, da det ikke er mulig at flere kontoer heter det samme pÃ¥ Instagram. 

5. NÃ¥ er profilen din klar til bruk, men for at du skal kunne ta i bruk alle fordelene med en bedriftsprofil mÃ¥ den konverteres. Dette gjør du ved Ã¥ gÃ¥ til profilen din, trykke pÃ¥ hamburgermenyen opp til høyre (tre streker) deretter pÃ¥ «Innstillinger» (tannhjulet nederst til høyre), og velge «Bytt til bedriftsprofil». 

6. Det som skjer nÃ¥ er at du knytter Instagram-kontoen sammen med Facebook-siden til bedriften. Dette er for Ã¥ gjøre det lettere Ã¥ bruke alle de tilgjengelige egenskapene pÃ¥ businessplattformen. 

7. Legg inn e-post, telefonnummer og adresse. 

8. Post i vei! 

Har du en personlig Instagram-konto kan du ta en snarvei med Ã¥ gÃ¥ inn pÃ¥ profilen din, trykke pÃ¥ hamburgermenyen (tre streker oppe til høyre), gÃ¥ til «Innstillinger» (tannhjul nede til høyre) og velge «Opprett en bedriftsprofil», deretter følge steg 6-8. 

PRØV VÃ…RT SMARTE VERKTØY: Skriv fengende bildetekster pÃ¥ Instagram   

Slik endrer du en vanlig Instagram-konto til en bedriftsprofil

1. GÃ¥ til din profil. 

2. Trykk pÃ¥ hamburgermenyen opp til høyre (tre streker) deretter pÃ¥ «Innstillinger» (tannhjulet nederst til høyre) og gÃ¥ til «Konto». 

3. Velg Â«Bytt til bedriftsprofil». 

4. Knytt Instagram-kontoen opp mot Facebook-siden til bedriften. Dette er for Ã¥ gjøre det lettere Ã¥ bruke alle de tilgjengelige egenskapene pÃ¥ businessplattformen.  

Hva kan du gjøre med en Instagram bedriftsprofil?

Ved Ã¥ opprette en bedriftsprofil fÃ¥r du muligheten til Ã¥ legge til flere detaljer om bedriften din, som f.eks. Ã¥pningstider, adresse, e-post og telefonnummer. Det er ogsÃ¥ et krav med bedriftsprofil for Ã¥ kunne promotere innlegg.  

I tillegg til Ã¥ se antall likes og kommentarer, fÃ¥r du ogsÃ¥ tilgang til statistikk fra innleggene og historiene du poster under «Innsikt». Her fÃ¥r du blant annet vite: 

- hvor mange som har sett de ulike innleggene dine (og hvor stor prosent av de som ikke er blant følgerne dine) 
- hvor innlegget ble oppdaget (f.eks. nyhetsfeed, profil, emneknagger) 
- hvor mange handlinger som er utført av de som sÃ¥ innlegget (f.eks. hvor mange som har besøkt profilen din) 
- hvem følgerne dine er og når de er aktive (noe som gir et godt innblikk i når det er smartest å publisere innlegg)

  


Med Instagram bedriftsprofil fÃ¥r du tilgang til mye informasjon om innleggene du deler og promoterer. Dette er nyttig statistikk du kan bruke videre til Ã¥ bygge opp din bedriftsprofil.   

Vil du lære mer om hvordan du bruker Instagram i markedsføringen av din bedrift? Se Instagram-seksjonen i Sorentio sin opplæringsportal!