[Nybegynner]: Slik fungerer X (tidl. Twitter)

[Nybegynner]: Slik fungerer X (tidl. Twitter)

Publisert den 03.08.2016 av Stian Tjervåg Fredriksen

En guide for deg som ikke har fått til eller ikke prøvd X ennå.

Denne artikkelen er over 2 år gammel, innholdet kan være utdatert.

X (tidl. Twitter) har eksistert siden 2006 og har per i dag (2016) 310 millioner aktive brukere hver mÃ¥ned. Dette er noe lavere enn i 2012 hvor det var over 500 millioner. Aktiviteten er allikevel fortsatt høy og selv om X nÃ¥ ser ut til Ã¥ være inne i en nedgangsperiode, er det fortsatt svært mye du kan fÃ¥ ut av denne tjenesten. Kanskje du kan fÃ¥ mer ut av denne kanalen enn bare Ã¥ lese andres statusoppdateringer ogsÃ¥? Litt lenger ned i denne guiden kommer vi inn pÃ¥ noen fordeler som du kanskje ikke har tenkt pÃ¥, men som kan gi bÃ¥de deg og bedriften din store fordeler. 

Nisjen til X

Internett inneholder mye informasjon. Veldig mye informasjon. X har derfor helt fra starten valgt en retning for Ã¥ minimalisere innholdet for Ã¥ bli mer konkretisert. Du har derfor kun mulighet til Ã¥ publisere 280 tegn, inkl. mellomrom, i hver statusoppdatering. Unntaket er nÃ¥r du publiserer lenker. Disse blir automatisk forkortet. Det har vært mange diskusjoner om Ã¥ utvide denne grensen. Hver gang er det mange brukere som protesterer. Dette fordi man mener det er akkurat det at alle mÃ¥ fatte seg i korthet, som er grunnen til at man liker X. 

Stegvis nybegynnerguide for X og hvordan du kommer i gang:


1. Sett opp en konto

GÃ¥ til X.com og registrer deg som bruker. Velg et brukernavn som er lett Ã¥ bÃ¥de uttale og huske. Det er viktig at brukernavnet er sÃ¥ kort som mulig. Grunnen kommer vi tilbake til. 

2. Last opp profilbilde

Velg et bilde hvor det er lett Ã¥ kjenne deg igjen. Naturlige og gjenkjennelige profilbilder er mest troverdig. Uten profilbilde er det ikke sikkert du blir tatt seriøst i det hele tatt. Det er derfor viktig at du setter opp dette. 

I tillegg til profilbilde, kan du ogsÃ¥ laste opp et coverbilde. Dette fungerer pÃ¥ samme mÃ¥te som pÃ¥ Facebook og vises i full skjermbredde pÃ¥ toppen av profilsiden din. Det anbefales at du laster opp et coverbilde for Ã¥ gi kontoen din mer troverdighet. 

3. Skriv en bio

Som alt annet pÃ¥ X, skal profilteksten din være sÃ¥ kort som mulig. Fortell for eksempel om hvem du er, hva du jobber med og hva du brenner for. 

4. Følg noen (få) personer

Se om du finner noen du kjenner som kan hjelpe deg i gang med dialogen. UnngÃ¥ kjendiser i første omgang. Det er fullt mulig Ã¥ benytte X til Ã¥ komme i kontakt med kjendiser og myndighetspersoner, men sjelden før du har bygget troverdighet rundt profilen din. 

5. Skriv din første Tweet

Tweet = Statusoppdatering 

Brukt litt god tid pÃ¥ hva din første melding skal være. Dette vil stÃ¥ igjen som det første du skrev, og du vil gjerne at den skal være gjennomtenkt. Om den er morsom, politisk, kreativ, sint eller blid, spiller ikke sÃ¥ stor rolle. 

6. Følg noen (mange) personer

NÃ¥r du har skrevet din første tweet, mÃ¥ du gjerne følge mange personer umiddelbart. NÃ¥r du følger noen, fÃ¥r vedkommende beskjed om at du følger vedkommende og besøker gjerne profilen din. Om du nettopp har skrevet noe interessant og forøvrig har en profil som vekker interesse, følger vedkommende deg kanskje tilbake.  

Fortsatt bør du holde deg til Ã¥ følge privatpersoner og "vanlige folk", da det er disse det er størst sannsynlighet du fÃ¥r dialog med i starten. 

Du kan gjerne følge et par hundre personer, men pass pÃ¥ at du ikke bedriver det X kaller «aggressiv følging». Det vil si at du starter eller slutter Ã¥ følge mange hundre kontoer i løpet av ett døgn. I tillegg har X en maksgrense pÃ¥ hvor mange kontoer du kan følge totalt, som er 5.000. Ønsker du Ã¥ følge flere enn dette stiller X krav til hvor mange følgere du selv har pÃ¥ din konto. Du kan lese mer om disse bestemmelsene her.  

7. Skriv mer!

For Ã¥ komme ordentlig i gang, mÃ¥ du legge inn litt innsats. De første ukene bør du skrive noe hver dag, helst et par ganger om dagen. For Ã¥ fÃ¥ respons pÃ¥ det du publiserer, bør du legge ut noe pÃ¥ forskjellig tider av døgnet. Hva med Ã¥ publisere noe hver gang du spiser? 

8. Svar på andres oppdateringer

Etterhvert som du begynner Ã¥ publisere litt, kan du ogsÃ¥ begynne Ã¥ svare andre. Har du en troverdig konto, er sannsynligheten større for at det oppstÃ¥r en dialog. 

Lære mer om sosiale medier? Her finner du Sorentio sin egen opplæringsportal med nyttige tips og smarte verktøy! 

Ã…penhet

X er først og fremst en Ã¥pen og offentlig kanal hvor hovedpoenget er deling av informasjon. Det er fullt mulig Ã¥ legge sperringer pÃ¥ hvem som kan se det du skriver, men det er sjelden dette gir den store aktiviteten rett og slett fordi du hindrer sÃ¥ mange i Ã¥ delta i det du skriver.  

Statusoppdateringer

Som nevnt, statusoppdateringer kalles ogsÃ¥ Tweets. Med mindre du har lagt inn sperringer pÃ¥ kontoen din, kan hvem som helst se det du skriver. Dette kan skje ved at man gÃ¥r inn profilen din, eller at noen man følger Retweeter (se forklaring lenger ned) det du har publisert. Det er likevel først og fremst de som følger deg som ogsÃ¥ ser det du legger ut.  

LES OGSÃ…: Hvordan poste gode statusoppdateringer pÃ¥ X (tidl. Twitter)?  

Følgere

Du kan følge de du finner interessante og andre kan følge deg. Det er helt vanlig Ã¥ følge personer man ikke kjenner fra før, sÃ¥ ikke vær redd for Ã¥ følge noen du ikke kjenner. Du fÃ¥r ikke mye ut av X uten følgere. Du bør derfor i starten gjøre deg sÃ¥ interessant som mulig for Ã¥ fÃ¥ noen følgere.  

Direkte meldinger

Du kan sende private meldinger til enkeltpersoner. Det er kun den du sender meldingen til som kan se den, og du har selv en egen innboks hvor du mottar dine meldinger. Typisk kommunikasjon via direkte meldinger (DM) er informasjon som man ikke vil legge ut offentlig, som for eksempel e-postadresser og telefonnummer. 

Dersom du ønsker Ã¥ sende en melding til noen andre, men ikke behøver Ã¥ skjule innholdet, kan du heller skrive brukernavnet til vedkommende først: 

@sorentio Fin artikkel dere har laget om X! 

Her ser du hvorfor vi tidligere i denne guiden anbefalte deg et kort brukernavn. Da slipper andre Ã¥ bruke opp sine 140 tegn pÃ¥ brukernavnet ditt nÃ¥r de skal skrive til deg. 

Likes

Du kan klikke Liker pÃ¥ Tweets du liker. Dette gjør du ved Ã¥ klikke pÃ¥ hjertet under den aktuelle X-meldingen. 

ReTweet

Tweets du liker svært godt, ikke liker i det hele tatt eller bare vil at andre skal se, kan du klikke Retweet pÃ¥. Dersom du ikke liker innholdet i en Tweet, men ønsker at andre skal fÃ¥ se den, kan du legge med en egen kommentar i tillegg. Det du retvitrer, blir sendt ut til alle dine følgere. Den opprinnelige avsenderen blir stÃ¥ende, men det vil ogsÃ¥ bli markert at det er du som har klikket Retweet. 

Ærlighet

X er en svært ærlig kanal. Er du slem eller legger ut ukorrekte faktaopplysninger, fÃ¥r du raskt høre det. 

FÃ¥ hjelp

Noe av det mest nyttige med X, er at det er enkelt Ã¥ fÃ¥ hjelp. Er det noe Google ikke klarer Ã¥ gi deg svar pÃ¥, sÃ¥ er absolutt X stedet Ã¥ gÃ¥. Still et spørsmÃ¥l og du fÃ¥r som regel svar. Merk gjerne meldingen din med #Xhjelp, sÃ¥ er det flere som fÃ¥r se spørsmÃ¥let ditt.  

Meld deg på vårt nyhetsbrev og få tilsendt nyttige tips og råd om digital markedsføring rett i innboksen!

#Hashtag

Hashtag = emneknagg 

Emneknagger har flere funksjoner. For Ã¥ benytte en emneknagg, legger du til en # sammen med ordet du ønsker Ã¥ benytte. Det er ikke mulig Ã¥ benytte mellomrom i emneknagger. 

  • Fremhev et poeng:

    Lei av regnværet i byen vår. #Værsyk

  • Diskuter et TV-program mens det pÃ¥gÃ¥r:

    Debattantene ser ut til å ha en ensformig argumentasjon i dag. #NRKdebatt

    De som følger med på TV-programmet vil nå enklere finne din X-melding ved å følge med alle statusoppdateringer som inneholder #NRKdebatt.

  • Følg aktuelle hendelser direkte. Ved store hendelser i verden, fÃ¥r du ofte informasjon først pÃ¥ X fordi mennesker som er tilstede legger ut statusoppdateringer mens det skjer. Selv journalister legger ofte ut pÃ¥ X før det havner i nettavisene:

    #NiceAttentat
    #ParisAttacks
    #TrumpSacrifices
    #USElections

  • Hvem som helst kan lage sin egen emneknagg. Det er ingen som eier emneknagger eller kan kreve tilhørighet til noen. Skal du lage din egen, anbefales det derfor at du lager en som er sÃ¥ unik at ingen andre (i hele verden) bruker den samme emneknaggen til et annet formÃ¥l. Du kan for eksempel lage en emneknagg til et seminar du holder og la deltakerene kommentere underveis:

    #webdagene 

Søkemotoroptimalisering

Fordi det ikke kreves brukernavn og passord for Ã¥ se andres X-meldinger, kun dersom man skal publisere noe selv, er ogsÃ¥ søkemotorene ivrig pÃ¥ Ã¥ sjekke linker du legger ut. Har du et nettsted du ønsker Ã¥ promotere, kan det derfor være svært lurt Ã¥ legge ut linker til dette nettstedet innimellom.  

Kundeservice

Har du en leverandør som du har behov for kundeservice fra? Spesielt reiseselskaper, bredbÃ¥ndsleverandører, leverandører av TV-kanaler og leverandører av mobilabonnement, er sterkt tilstede pÃ¥ X. Det tar som regel ikke lang tid før du fÃ¥r svar pÃ¥ henvendelsen din innenfor normal Ã¥pningstid. Ofte raskere enn dersom du skal stÃ¥tt i telefonkø til selskapet. De største selskapene setter ogsÃ¥ ofte de kundebehandlerne med mest kunnskap til Ã¥ svare pÃ¥ henvendelser de fÃ¥r fra sosiale medier. 

Lærte du noe av denne artikkelen? Send oss gjerne en Tweet på vårt brukernavn @sorentio dersom du lurer på noe eller bare trenger hjelp til å komme i gang.